Strategieontwikkeling
Een onderneming is een groep mensen die samenwerken. Waar werk je met elkaar aan? En wat is de zingeving voor alle mensen achter de doelen en ambities van je onderneming? Het beantwoorden van deze essentiële vragen is de kern van strategieontwikkeling.
Zingeving heeft te maken met:
- Doel: wat leidt ons?
- Missie: wat drijft ons?
- Visie: waar streven wij naar?
- Impact: wat willen wij bereiken?
Simon Sinek heeft dit vertaald in Why, How en What. De Why is het Doel, de How is de Missie en de What is de Visie. Het gevolg is de impact die een organisatie tot stand brengt.
Alle ontwikkeling begint bij de kern van iets. Dat is zo in het menselijk leven en ook bij organisaties. In de kern zit alles al opgeslagen. Bij Flamma draait alles om de kern. Daarvoor staat het rode vierkantje in ons logo. Mensen in ondernemingen werken met meer passie en overtuiging als ze weten waarvoor ze het doen en wat ze ermee bijdragen. Zowel aan de onderneming als aan een betere wereld. Daarom is het belangrijk om als onderneming heel goed te weten wat je Purpose, Missie en Visie zijn en welke Impact je wilt maken.
Dit onderzoeken en het inzichtelijk maken voor jou als ondernemer, directie en MT is de start van onze aanpak bij Strategieontwikkeling. De Purpose en de Missie komen uit het diepste van de leiding van de onderneming, dit is mensenwerk. De Purpose, de Missie en de kernkwaliteiten van de onderneming worden verbonden met de ontwikkelingen in de markt. Er wordt onderzocht waar de kansen in de markt liggen. Aan de hand daarvan wordt de strategie voor de onderneming helder concreet gemaakt en vertaald naar de Visie voor de komende jaren. De laatste stap van de strategieontwikkeling is het vertalen naar concrete driejaren plannen en een plan voor het komende jaar. Dit jaarplan is direct de opstap naar de strategie implementatie.
Citaat Cruijf: "Die op het oog simpele oplossing, blijkt in de praktijk het moeilijkst."
Zo geldt dat ook in ons vak, wij zijn trots op onze, op het oog simpele oplossingen.